Monday, January 26, 2015

***ZERO TO HERO***



laut ada pasang surutnya
matahari ada terbit dan terbenamnya
bunga ada kembang dan layunya
begitu juga dengan manusia
yang ada naik (berjaya) dan ada turunnya(kejatuhan)


Begitu juga yang terjadi pada saya ketika menceburi dalam bidang perniagaan. Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman menceburi dalam bidang perniagaan ini. Dalam zaman yang memerlukan kos hidup yang tinggi memerlukan saya untuk mula berdikari mencari duit sendiri sebagai pendapatan tambahan. Saya akui ketika belajar di IPG mendapat biasiswa yang cukup untuk menampung kos belajar di sana namun rasa ingin memiliki duit tambahan apabila saya mula merancang untuk berkahwin ketika belajar. 

Semasa di IPG, saya telah mengikuti abang saya dalam perlaburan namun setelah beberapa tahun gagal kerana menghadapi beberapa masalah. kemudian, saya bersama abang saya mencuba pelaburan yang lain dan kegagalan juga ditemui kerana ditipu syarikat. Rasa sedih dan bersalah kepada rakan-rakan yang turut ditipu telah membuatkan saya mengambil inisiatif untuk tidak melibatkan diri dalam bidang pelaburan tetapi beralih kepada perniagaan.

poster promo

Pada mulanya saya telah membuat khidmat membaiki dan mencuci laptop. Pelanggan utama saya semestinya warga pelatih guru IPG KPP. Alhamdulillah, berkat ilmu yang diajar oleh abang saya mengenai membaiki laptop ini telah berjaya memberi pendapatan tambahan kepada saya. Dengan cas yang dikenakan rendah tetapi servis yang diberi telah memenuhi kehendak pelanggan. Setelah beberapa bulan serbis membaiki laptop ini, wujud beberapa pesaing tetapi saya anggap itu sangat bagus kerana akan memberi motivasi kepada saya untuk memberi yang lebih terbaik kepada pelanggan. Kesibukan ketika belajar dan lekemahan pada diri bagi mempromot servis telah menjadikan sedikit tenggelam. kadang kala ramai yang hantar laptop kedang kala tiada langsung. sampai sekarang saya masih melakukan servis membaiki laptop terutamanya laptop adik beradik saya. Setiap kali cuti, saya akan mencuci dan servis komputer rumah serta laptop adik beradik saya supaya dapat digunakan lebih lama.


Sambil itu, saya mula menceburi bidang perniagaan sebenar iaitu Hai-O. Saya memang telah mengetahui sekian lama kerana CDM Hamisah aka maksu yang telah berjaya. Jika dilihat memang mencabar untuk maksu mencapai pengkat tertinggi. Hasil dorongan maksu, paksu, ibu bapa dan abang, saya telah join perniagaan ini. Saya telah menggunakan duit biasiswa sebanyak RM 1000 pada permulaan kerana tiada modal yang besar. Kalau dulu cakap business aka perniagaan mesti kena cari orang tetapi abang yang yang telah mengubah pemikiran saya dengan membuatkan pelanggan mencari kita. pelikkan~...macam mana ye~

Dulu kita kena cari orang kalau nak jual produk tetapi sekarang sudah canggih. kita tak perlu cari orang kerana saya hanya menjual produk di FB, BLOG,PAGE dan lain-lain. Saya akui saya telah mendapat modal kembali hanya dalam beberapa bulan dan menjual produk mengikut masa lapang. Maklumlah belajar jadi cikgu sangat sibuk apabila praktikum. saya berhenti perniagaan ini seketika bagi memberi tumpuan kepada belajar saya.

Berkongsi ilmu , impian dan semangat
Kini saya kembali dengan ilmu yang lebih mantap setalah mendapat sokongan tambahan iaitu isteri saya yang turut join sekali. Target kami adalah percutian FREE ke Bangkok...InsyaAllah...

Percayalah pada diri anda...jangan sempitkan minda dengan kata-kata orang yang belum mencuba...9/10 sumber rezeki adalah daripada perniagaan...tidak salah mencuba...Perjalanan masih jauh~

berminat boleh pm
azizul = 0135968736

0 [kutuk][komen]:

Post a Comment

| Top ↑ |